<meta http-equiv= (خدا) (امام حسین) - 7اسمان الهی

About Blog

Archive

Recently Post

Day Links

Extera page

Author

Blog Statistics



Admin Logo
themebox Logo
....................................... ..................................
پخش زنده حرم


تاریخ:یکشنبه 7 مرداد 1397-09:39 ب.ظ

7اسمان الهی


هفت اسمان

http://www.pasokhgoo.ir//منبع

البته این متن رو از سایتی برداشتم که در ان سوال و جواب مطرح شده بود

سوال=منظور از هفت اسمان چیست؟؟؟

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز.
در قرآن كریم، هفت مورد به صراحت و دو مورد به كنایه(1) سخن از آسمان های هفت گانه آمده است.

پیش از آنكه مقصود از هفت آسمان روشن شود: لازم است به چند نکته اساسی اشاره شود:

1. مقصود از سماء (آسمان):

كلمه «سماء» و مشتقات آن كه سیصد و ده بار در قرآن كریم به كار رفته، دارای مفهوم جامعی است كه مصادیق و معانی متعددی از آن اراده می شود از جمله:
الف. «سماء» در لغت از ریشه «سمو» به معنای بلندی است،

(2) حتی برخی لغویون ادعا كردند هر بالایی نسبت به پایین آن، آسمان و هر پایینی نسبت به بالای آن ،زمین است.(3)
ب. آسمان در قرآن در دو مفهوم به كار رفته است:

آسمان مادی
  آسمان به معنای جهت بالا :

اصلها ثابت و فرعها فی السماء

مانند درخت پربركت و پاكیزه كه ریشه آن در زمین ثابت و محكم است و شاخه های آن به آسمان كشیده شده است.(4)
-آسمان به معنای جوّ اطراف زمین :
و نزلنا من السماء ماءً مباركاً ؛(5)
از آسمان آب مباركی را فرو فرستادیم.
- آسمان به معنای مكان سیارات و ستارگان:
تبارك الذی جعل فی السماء بروجاً و جعل فیها سراجاً و قمرا منیراً ؛(6)
بزرگوار آن خدایی كه در آسمان برج ها مقرر داشته و در آن چراغ روشن خورشید و ماه تابان را روشن ساخت.

آسمان به معنای معنوی:
- آسمان به معنای مقام قرب و مقام حضور كه محل تدبیر امور عالم است:
یدبّر الامر من السماء الی الارض ؛(7)
اوست كه امر عالم را از آسمان تا زمین تدبیر می كند.
- آسمان به معنای موجود عالی و حقیقی(8)
و فی السماء رزقكم و ما توعدون؛(9)
روزی تان و آن چه به شما وعده داده می شود (كه ظاهراً بهشت منظور است) در آسمان قرار دارد.

2. مقصود از سبع (هفت) چیست؟

كلمه سبع (هفت) در عربی به دو صورت به كار می رود.
الف. هفت به معنای عدد مشخص و معین كه در ریاضیات به كار می رود.
ب. هفت به معنای نماد كثرت؛ چرا كه گاهی در عرب كلمه «هفت» به كار می رود و معنای كنائی آن (تعداد زیاد و كثیر) مراد است. (10).

3. مقصود قرآن از واژه «هفت آسمان»

مفسرین درباره واژه «هفت آسمان» چندین احتمال داده اند.
الف: هفت به معنای عدد حقیقی باشد كه در این صورت این احتمالات متصور است.
1. هفت آسمان پر از ستاره و سیاره(11)چون احتمال وجود هفت جهان مشابه كه هنوز كشف نشده است، وجود دارد.

2. هفت مقام قرب و حضور و موجود عالی معنوی (هفت آسمان)(12)
3. ممکن است منظور از آسمان، جهان باشد و هفت آسمان به هفت جهان مخلوق خدا اشاره کند. این نظر صحیح تر به نظر می رسد. زیرا از آیات قرآن استفاده می­شود كه تمام كرات و ثوابت و سیّاراتی را كه ما می بینیم، همه جزء آسمان اوّل است ‌. شش عالَم دیگر وجود دارد كه از دسترس دید ما و ابزارهای علمی امروز بیرون است . مجموعاً‌ هفت عالم را به عنوان هفت آسمان تشكیل می دهند. شاهد این سخن آن است كه قرآن می گوید:

وَ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابیح‏؛(13)
ما آسمان پایین را با چراغ های ستارگان زینت دادیم.
وَ لَقَدْ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابیح‏؛(14)
ما آسمان پایین (نزدیك) را با چراغ هاى فروزانى زینت بخشیدیم‏.
از این آیات به خوبی استفاده می شود كه همه ‌آن چه می بینیم و جهان ستارگان را تشكیل می دهد، جزء آسمان اوّل است . در ماورای آن، شش آسمان دیگر وجود دارد كه در حال حاضر اطلاع دقیقی از جزئیات آن نداریم.

این كه گفتیم شش آسمان دیگر امروز برای ما مجهول است و ‌ممكن است علوم بشری روزی از روی آن پرده بردارد، به این دلیل است كه علوم ناقص بشر به هر نسبت كه پیش می رود، از عجایب آفرینش، تازه هایی را به دست می آورد.
ب. اگر هفت، به معنای كثرت باشد ،احتمالات زیر متصور است:
1. آسمان های زیادی (مجموعه كرات و سیارات و...) خلق كرد.
2. تعداد زیادی از طبقات جوّ آسمان را خلق كرد .

3. مراتب معنوی و مقامات قرب و حضور و موجودات عالی بسیاری خلق كرد .
با توجه به ابهامی كه در معنای هفت آسمان قرآن وجود دارد و با توجه به ابهاماتی كه در مورد آسمان و كهكشان ها از نظر علمی وجود دارد؛ نمی توان درباره آن نظر قطعی داد . همه نظریات به صورت احتمال و گمان مطرح می شود(15). امّا نباید از این نكته غافل شویم كه هدف قرآن هدایت معنوی و تربیتی بشر است . اشاره قرآن به مواردی از قبیل هفت آسمان و زمین، حركت خورشید و زمین و... علاوه بر حقانیت آن ها، نشان از قدرت لایزال او و هموار نمودن راه خدا شناسی و آماده كردن زمینه تفكر و تدبر در آفرینش است. همچنین بعضی از مطالب علمی قرآن نیازمند به زمان و اثبات علم تجربی می‌باشد. اگر علوم تجربی تاکنون در بعضی مسائل علمی قرآنی نظریه تاییدی نداده اند، دلیل بر باطل بودن نظریه قرآن نیست. بلکه هنوز علم به کشف این راز و رمز ها نرسیده است.


پی نوشت ها:
1 . بقره(2) آیه29 ـ اسراء(17)آیه 44 ـ مؤمنون(23)آیه 86 ـ فصلت(41)آیه 12 ـ ملك(67)آیه 3 ـ نوح(71) آیه15 ـ طلاق(65)آیه 12.
2. التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، حسن مصطفوی، (انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چ 1، تهران، 1371ش) ج 5، ص 254.
3. مفردات، راغب اصفهانی، المكتبه الرضویه، تهران، 1332 ش، ماده سماء.
4. ابراهیم(14) آیه 24.

5.ق(50)آیه9.
6. فرقان(25) آیه 61.
7. سجده(32) آیه 5.

8. معارف قرآن، استاد مصباح یزدی، (انتشارات در راه حق، قم، 1367 ش)، ص 234؛
پژوهش در اعجاز علمی قرآن، دكتر محمد علی رضایی اصفهانی، انتشارات مبین، رشت، چ 1، 1380، ج 1، ص 134.

9. ذاریات(51) آیه 22.
10. لقمان(32)آیه27.

11 . التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، همان، ج 1، ص 165.
12.المیزان، علامه طباطبایی، نشر اسراء، قم، ج 16، ص 247 و ج 19، ص 327.

13.فصلت(41)آیه12.
14. ملک(67)آیه5.

15. تفسیر الجواهر، طنطاوی جوهری، دار الفكر، بی تا، ج 1، ص 46؛ پژوهش در اعجاز قرآن، ، ج 1، ص



نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر